Mor Hanna

Träning och vara mamma samtidigt

Att hitta tid för dig själv är svårt när du är småbarnsförälder. Är du ensamstående är det ännu svårare, det finns ingen självklar avlastning att få. Och vi alla vet hur viktigt det är att få in träning i vardagen. Hur ska du träna rätt utan att behöva spendera överdrivet mycket tid borta från hemmet?

Rätt utrustning

Har du rätt utrustning kommer du att nå resultat snabbare. En sådan sak som att bära rätt skor på joggingrundan kan hindra skador på fötter och knän. Köp utrustningen till din träning på en sportbutik för att hitta det du behöver, du drabbas av mindre utbud om du vänder dig till vanliga modeshoppar. Hos Sportamore kan du inte bara hitta löparskor, du hittar också löparskor utformade beroende på hur mycket eller lite du pronerar med fötterna.

Barnvakt

Att hitta en barnvakt är inte det lättaste. Alla har inte mor- eller farföräldrar som bor nära eller har möjlighet att hjälpa till. Behöver du hjälp med barnpassning några timmar i veckan för att motionera kan du vända dig till gymmet. Större gym brukar erbjuda barnpassning mellan vissa tider på veckodagarna. Dra nytta av detta, barnen kan följa med på gymmet, du är nära till hands om något skulle hända och kan fokusera helt på att träna. För små barn finns det även tillfällen då barnet kan följa med dig på gympasset eller medan du styrketränar. Du måste hålla koll på barnet och det ska sitta i barnvagn eller bilstol så barnet inte kan krypa iväg och riskerar bli skadad.

Träna hemma

Är barnen lite äldre så kan du träna hemma framför teven eller i hallen på en yogamatta om barnen vill se på teve. Med telefonen kan du fortfarande hitta yoga och aerobicsvideos för att få ett ordentligt träningspass.